20/09/2018

Συλλογή προϊστορικών, αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του Μουσείου Μπενάκη.

Την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου , επισκεφθήκαμε – στο Ισόγειο του Κεντρικού κτιρίου του Μουσείου Μπενάκη – τη μόνιμη Συλλογή προϊστορικών, αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων όπου και ξεναγηθήκαμε από την επιμελήτρια της Συλλογής κα Ειρήνη Παπαγεωργίου.
Η συλλογή προϊστορικών, αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, περιλαμβάνει αντικείμενα που χρονολογούνται από την παλαιολιθική περίοδο έως τους ύστερους αυτοκρατορικούς χρόνους, και ιστορεί το αφήγημα των κατοίκων του ελλαδικού χώρου σε όλη τη διαδρομή της αρχαιότητας.
Κατά τη διάρκεια της εξαιρετικής ξενάγησης ήρθαμε πολύ κοντά στα μουσειακά εκθέματα, τοποθετημένα από την επιμελήτρια μέσα στις ιστορικές συνθήκες που τα δημιούργησαν και τα αντιμετωπίσαμε – ανεξαρτήτως αισθητικής αξίας – ως φορείς μηνυμάτων και αποτελέσματα συγκεκριμένων αναγκών αλλά και ως σύμβολα κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών, πολιτειακών μεταρρυθμίσεων, θρησκευτικών πεποιθήσεων ή των βασικών αναγκών της ανθρώπινης ύπαρξης που παραμένουν αναλλοίωτες χιλιάδες χρόνια μετά.
Έτσι απαντήθηκαν ερωτήματα και προβληματισμοί όπως : Τι σημαίνει η εικονογράφηση του τοκετού στη νεολιθική ειδωλοπλαστική; Γιατί οι Κυκλαδίτες της 3ης χιλιετίας π.Χ. προτιμούσαν το κιννάβαρι ως χρωστική ύλη όταν διακοσμούσαν τα μαρμάρινα αγγεία και ειδώλια; Τι στοιχεία έχουμε για την προέλευση του χρυσού στον ελλαδικό χώρο κατά την 3η και τη 2η χιλιετία π.Χ.; Κι ακόμη: Γιατί τα αττικά μελανόμορφα αγγεία διακοσμούνται ως επί το πλείστον με μυθολογικές σκηνές; Ποια θέση είχε η τελετή του γάμου στην αθηναϊκή κοινωνία των κλασικών χρόνων; Γιατί τα αττικά ερυθρόμορφα αγγεία που κατασκευάζονται κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου διακοσμούνται με σκηνές που δεν συνάδουν με το κλίμα της εποχής; Πώς εικονογραφείται ο άωρος θάνατος; Πώς η τέχνη υποδηλώνει τη θέση της γυναίκας; Τι σημαίνει η εμφάνιση μορφών του περιθωρίου στην ελληνιστική τέχνη; Γιατί οι Πτολεμαίοι έδειχναν ιδιαίτερη προτίμηση στα διονυσιακά θέματα; Τι δηλώνουν οι ελληνικές επιγραφές στα ρωμαϊκά μνημεία; Ποια είναι η ιδεολογική χρήση του ρωμαϊκού πορτραίτου;
Ευχαριστούμε θερμά την κα Ειρήνη Παπαγεωργίου για την θαυμάσια ξενάγηση !
Τους Φίλους συνόδεψε το μέλος του ΔΣ Αικατερίνη Αγραφιώτη.
Επιμέλεια κειμένου & φωτογραφίες: Γιώργος Πισιμίσης.