Αρχαιολογικό Μουσείο Αιγίου & και ναούς σχεδιασμένους από τον Ερνέστο Τσίλλερ
Την Παρασκευή 11 Μαρτίου με τους Φίλους του Μουσείου Μπενάκη επισκεφθήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο Αιγίου. Το κτίριο αρχικά στέγαζε τη δημοτική αγορά της πόλης και κατασκευάστηκε από τον αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλλερ το 1890. Από το 1994 λειτουργεί ως μουσείο με θαυμάσια έργα ιστορικής αξίας. Διαθέτει έξι δωμάτια με ευρήματα από τη Νεολιθική έως και την Ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο. Η έκθεση αναπτύσσεται κατά χρονολογική σειρά και ο επισκέπτης ενημερώνεται για την εξέλιξη της τέχνης και των ιστορικών γεγονότων κάθε περιόδου. Τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από την πόλη του Αιγίου και τις άλλες αρχαίες πόλεις της Αιγιαλείας (Αιγείρα, Κερύνεια, Ρύπες, Ελίκη, κλπ). Στην τελευταία αίθουσα του Μουσείου εκτίθεται το υπερφυσικού μεγέθους άγαλμα Διός ή νέου άνδρα με αιγίδα (Αιγίοχος) του 1ου μ. Χ. αιώνα. Ξεναγηθήκαμε από τον αρχαιολόγο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αχαΐας, κ. Ανδρέα Βόρδο.
Αργότερα επισκεφθήκαμε τον Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου. Πρόκειται για έναν ναό σπάνιας ομορφιάς, ο όποιος αποτελεί ιστορικό μνημείο. Είναι έργο του Ερνέστο Τσίλλερ που σχεδιάστηκε το 1893 ως ένα μοναδικό σύμπλεγμα ρωμαϊκού, βυζαντινού και αναγεννησιακού ρυθμού. Μετά από 26 χρόνια απραξίας -το σεισμό του 1995- ξεκίνησε επιτέλους η αποκατάστασή του.
Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε τον Μητροπολιτικό ναό της Φανερωμένης. Ο ναός αυτός είναι επίσης έργο του Ερνέστο Τσίλλερ, θεμελιώθηκε το 1898, κτίστηκε με εθελοντική εργασία των Αιγιωτών και λειτούργησε για πρώτη φορά το 1914. Είναι ένας από τους επιβλητικότερους ναούς της Πελοποννήσου, σημείο αναφοράς για το Αίγιο και αποτελεί κόσμημα για την περιοχή. Έχει ύψος 25 μέτρα, είναι βυζαντινός σταυροειδής, με εντυπωσιακό τρούλο αναγεννησιακής μορφής και στοιχεία ρωμανικού ρυθμού. Καλλιτεχνική αξία στον ναό δίνουν οι αγιογραφίες φιλοτεχνημένες από πατέρα και γιο Φανέλλη, καθώς και το τέμπλο και ο άμβωνας που μεταφέρθηκαν εδώ από παλαιότερο ναό. Στους ναούς ξεναγηθήκαμε από τον εξαίρετο βυζαντινολόγο κ. Σταύρο Αρβανιτόπουλο.
Σοφία Ματσούκα
Φωτογραφίες Φάνης Ματσούκας